Toulky Knihou XXXI. O FANATISMU, PREONECH A PRÁZDNÝCH JEVIŠTÍCH (Gen 34 a Mt 12,15-21)

Trabant 29. 4. 2015

PRVNÍ KNIHA MOJŽÍŠOVA (GENESIS): KAPITOLA 34 (STARÝ ZÁKON)

Přečtěte si, prosím, nejprve sami, uvedenou pasáž.

Pokud nemáte Bibli v knihovně, můžete použít on-line text na http://www.biblenet.cz/

Dnešní příběh patří k těm místům Starého zákona, v nichž řinčí zbraně a teče krev. Kdyby se dočkal hollywoodského zpracování, zřejmě by divákům působil žaludeční nevolnost. Starý zákon a Bible vůbec ovšem neuvádí čtenáře do příjemné iluze o spravedlivém světě. Obnažuje naopak realitu života a nenechme se mýlit – dnešní realita není o nic méně bolavá, o nic méně krutá. Dvacáté první století si ještě pamatuje na Verdun, Katyň, Stalingrad, Osvětim, Lidice, Hirošimu, Budapešť, Sarajevo, zažilo už New York, Londýn, Madrid, Bombaj i Guantánamo. Jedenadvacáté století je civilizovanější než starozákonní svět, proto se v něm vraždí účinněji a sofistikovaněji – místo nože používáme kalašnikov, místo válečných vozů s kosami na kolech strategické bombardéry a střely s plochou dráhou letu. Když lkáme nad starozákonní krutostí, uniká nám, že jde o takřka nevinné epizody ve srovnání s tím, jak si dokážeme navzájem podrážet nohy a sekat hlavy dnes.

Dina a Šekem se neměli potkat, Dina měla počítat s tím, že na své neuvážené vycházce bude objektem pozornosti místních mladíků. Prevence problému je vždy lepší než následné řešení problému. Neuvážený čin může přinést obrovské následky. Gavrilo Princip v Sarajevu netušil, že se jeho výstřely stanou vítanou záminkou k rozpoutání války, dlouhé, příšerné, zákopové. Dínina vycházka vedla příliš daleko od domova a Jákobova Boha, příliš blízko ke kanaánskému městu vyznávajícímu baalistický kult. Přesto následky nemusely být tak kruté.

Události u Šekemu nejsou ukázkou tvrdosti starozákonního Boha, který žízní po krvi nepřátel. Jsou příkladem tvrdosti lidského srdce, když důvěrnou zbožnost nahradí náboženský fanatismus. Jedinečnost vyznávání svěřené víry a jedinečně budované důvěry má svou karikaturu v náboženské nesnášenlivosti. Lidská snaha bránit „pravou“ víru, „pravé“ náboženství, „právo“ na cokoliv, vždy narazí na limity vlastní krátkozrakosti, zbrklosti a přehnané „braní se vážně“. Každá skutečná víra má blízko k fanatismu, není-li znovu a znovu pravidelně konfrontována se svým předmětem. To platí pro víru starozákonního Izraelce úplně stejně, jako pro víru dnešního křesťana, dnešního muslima, dnešního ateisty, dnešního komunisty. Fanaticky lze přistoupit nejen k víře, ale i pověře. Přesto má víra k fanatismu blíže než pověra, už proto, že vyžaduje bytostné rozhodnutí, bytostný příklon, životní realizaci.

Tím krutým v příběhu Díny a Šekema není starozákonní Bůh, ale člověk – a je lhostejné, zda starozákonní nebo postmoderní. To, že člověk obhajuje svou krutost vyššími principy svého náboženství, je hrubé principiální nepochopení, náboženský fanatismus. Nenechme se zmást – mnohdy to, co se tváří jako víra, je fanatismus – víra bez důvěry, víra s kalašnikovem v ruce. Skutečná víra obvazuje tam, kde fanatická víra utíná. I skutečná víra zná pevné postoje. Fanatická víra však z pevných postojů kope zákopy. A nemusí téct krev – ubližovat se dá i méně viditelně.

Proti fanatismu, nevíře, nevěře a zpronevěře staví Bible důvěru. Neberme se příliš vážně. V nám známém vesmíru jsou miliardy miliard hvězd, milióny miliónů galaxií. Atomy obsažené v jednom kilogramu železa by naskládány za sebe vytvořily frontu dlouhou bilión kilometrů. V každém z těchto atomů jsou hadrony, v hadronech kvarky, v kvarcích preony. Neberme se příliš vážně. Bůh, který stojí za tím vším, nepotřebuje náš kalašnikov, aby s jeho pomocí prosazoval své principy. Bůh, který stojí za tím vším, neočekává náš výkon, ale naši důvěru. Navzdory všemu, co nás v intergalaktické a intraatomární prázdnotě děsí. Navzdory všemu, co se zdá i v mém a tvém životě hovořit proti.

EVANGELIUM PODLE MATOUŠE, KAPITOLA 12, verše 15 - 21 (NOVÝ ZÁKON)

Přečtěte si, prosím, nejprve sami, uvedenou pasáž.

Novozákonní texty obvykle nemají souvislost se starozákonním textem příslušného dílu Toulek.

Otevíráme prostě vždy po jednom textu ze Starého a Nového zákona, jak jdou za sebou.

Pokud nemáte Bibli v knihovně, můžete použít on-line text na http://www.biblenet.cz/.

Dnešní text je tzv. reflexní citát – autor evangelia vytahuje starozákonní místo jako ilustraci a předpoklad novozákonního dění. Je to paradox – mesiášská role se naplní, i když její nositel nedolomí co je nalomené, neuhasí co je doutnající, nepromluví tam, kam doba staví řečnický pultík.

A tak v chrámu, kde bychom čekali zásadní mesiášskou proklamaci, Ježíš převrací stoly. Místo vzdělaných učitelů náboženství povolává jednoduché zoufalce od sítí a pokřivené kolaborující exekutory. Demonstrativně uzdravuje jednotlivé namátkové případy a neřeší všechny bolesti světa. Mimo osvětlená jeviště vyhlašuje na bezejmenné vyvýšenině před neuspořádaným davem ústavu přicházejícího království. Když má možnost učinit historické prohlášení a představit se jako Mesiáš, nechá se inkognito přibít na dřevo. Když má sestoupením z kříže zazářit všem okolo a zachránit jejich svět, rezignovaně zemře, aby zachránil nejen jejich svět, ale i náš a těch po nás.

Dnešní text je dobré mít před očima, když očekáváme, že Bůh k nám promluví nyní a takto, z konkrétního mikrofonu, do konkrétní situace. Dnešní text je dobré mít před očima, když pro příliš růžové nebo příliš černé brýle nevidíme Boží sdělení za poselstvím sdělovaným necertifikovanými ústy, převrácenými stoly, na prstech spočítatelnými uzdravenými kontrastujícími s přeplněnými eldéenkami neuzdravených. Dnešní text je dobré mít před očima, když pro příliš růžové nebo příliš černé brýle, které nám život nasadil, v nás všechno křičí nad kontrastem ústavy Božího království s tím, co vidíme kolem sebe. Neseďme léta v křesle před nasvíceným prázdným jevištěm vlastních představ s tichým protestem, že se na něm pro nás nehraje.

Těším se na vás příště!

Váš Trabant

Diskutujte nad tématem tohoto článku

Příspěvky diskuse

Diskuzní formulář s foto

Nahrát soubory ke stažení



Partneři a sponzoři

Slezská diakonie Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR A - FORUM CS Age Management o.s. eBRÁNA

© 2017, ŠEDESÁTKA, o.p.s. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑