Toulky Knihou XXVII. O ABSURDNÍM DRAMATU, MZDĚ A NAPLŇOVÁNÍ TRIBUN (Gen 30 a Mt 10,5-42)

Trabant 29. 3. 2015

PRVNÍ KNIHA MOJŽÍŠOVA (GENESIS): KAPITOLA 30 (STARÝ ZÁKON)

Přečtěte si, prosím, nejprve sami, uvedenou pasáž.

Pokud nemáte Bibli v knihovně, můžete použít on-line text na http://www.biblenet.cz/

Nepřipadáte si jako v absurdním dramatu? Ve starověkém světě bylo mateřství vnímáno jako přízeň bohů, proto Ráchel podniká tolik snah o potomstvo – ne-li vlastní, tedy alespoň osvojené. Jako Sára Abrahama, tak i Ráchel Jákoba vmanévruje do otcovství se služkou – a v záchvatu paniky manipuluje další služku do Jákobova lože i dosud úspěšná rodička Lea. Jakoby byl zapomenut stín Abrahamova dobrodružství s Hagar, jakoby Izmaelovo odrodilství od hlavní rodové linie a jejího náboženství nebylo výstrahou před dalšími zbrklými genetickými pokusy. Jákobovi potomci přibývají jako na běžícím páse, přesto Lea stále nezískává jeho lásku a Ráchel stále nemá vlastní děti. Nezabírají ani kulticky pochybná afrodisiaka – plody z mandragory (jablíčka lásky), opětovný útěk člověka k magii fíkových listů namísto solidní kožené suknice důvěryplného očekávání (více o fíkových listech a kožených suknicích viz čtvrtou kapitolu Toulek Knihou).
Ke cti Jákoba nutno říci, že zřejmě nerozlišuje mezi dětmi ze svých žen a dětmi z jejich služek. Mnozí moderní otcové a matky ve 21. století plném rozdělených rodin a několikanásobných manželství zde jistě mohou najít pozitivní inspiraci při hledání vztahu k vyženěným či sestěhovaným ratolestem.

Kde byl po dobu závodů v plození Hospodin, Bůh Abrahamův, Izákův, Jákobův, Bůh můj a Bůh tvůj? Až únavou a bezvýchodností utichly zbrklé kombinace všech zúčastněných, až Leina plodnost nešla přehlédnout a přece nezískala Jákobovu lásku, až Ráchel rezignovala na vysílání dalších misionářek svého mateřství do Jákobovy ložnice, tu z Božího rozhodnutí léta neplodná Ráchel najednou porodí Josefa. Toho Josefa, který jednou zastíní všechny své sourozence, toho Josefa, který jednou převezme od Jákoba štafetu rodinné víry. Lea, Ráchel, Bilha, Zilpa a jejich míč Jákob tak svými zoufalými hrami nevědomě připravili rodinnou anamnézu budoucích dějů mezi Bohem a člověkem, jejichž nositelem se po letech stane právě Josef.

Nenechme se zmýlit: samozřejmě, že kombinace čtveřice žen a muže Jákoba byly naprosto stejným selháním, jako „případ Hagar“ v životě Abrahama a Sáry. Ano, zbrkle roztáčené kolo mateřství v Jákobových manželstvích přinese časem hořké ovoce a žádný z jeho účastníků jej nebude považovat za světlý úsek svého života. Bůh se prostě někdy do našich plánů postaví jako štít proti přítomným rozhodnutím přinášejícím budoucí pohromy, a někdy se do našich plánů jako štít prostě nepostaví. Nevíme, jak by se odvíjely životy aktérů dnešní kapitoly, kdyby nevršili chybu na chybu. Víme však, že způsob, jakým se jejich životy budou odvíjet v budoucích kapitolách, umožní na nezdravých kořenech vyrůst pěknému stromu s dobrým ovocem – i když se krása projeví až časem v jeho koruně, nádherně vzrostlé na nepěkném kmeni.

Narozením Josefa se věci dávají do pohybu. Již jednou Lábanem podvedený Jákob má být připraven o mzdu – proto mu ji vyplácí jeho Bůh. Syn Josef z milované Ráchel se stává mezníkem v Jákobově životě, výzvou k návratu – a jednou bude příkladem víry nazvané „záchranná moudrost“. A Bůh se postaral o to, aby se Jákob, Ráchel, Josef a celá rodina na kanaánskou vysočinu nevraceli s prázdnou.

EVANGELIUM PODLE MATOUŠE, KAPITOLA 10, verše 5 - 42 (NOVÝ ZÁKON)

Přečtěte si, prosím, nejprve sami, uvedenou pasáž.

Novozákonní texty obvykle nemají souvislost se starozákonním textem příslušného dílu Toulek.

Otevíráme prostě vždy po jednom textu ze Starého a Nového zákona, jak jdou za sebou.

Pokud nemáte Bibli v knihovně, můžete použít on-line text na http://www.biblenet.cz/.

Ježíš vysílá své následovníky do světa s poselstvím o mesiáši, skrytém v těle tesaře, s poselstvím o příchodu nového věku, s poselstvím o právě vsítěné vyrovnávací brance na zarostlém adamovsko-evinském hřišti a slibně pracujícím útoku připravujícím se přejít v zápase do vedení. Vysílá je s poselstvím, které potěšuje a obviňuje, uzdravuje a popouzí, dává sílu a vyvolává násilí.

Kristovi následovníci jsou vysláni ke svému národu, k lidem stejného jazyka a stejného náboženského pozadí, ke svým blízkým. Jejich misijní cesta bude krátká, času není nazbyt – musí proto být efektivně intenzívní. Nebude čas zdržovat se s vysvětlováním, poselství má zaznít a hned třeba jít dál. Poselství musí zasáhnout zemi a národ, připravit oči a uši a obrátit je k událostem, které vyvrcholí v Jeruzalémě na neslavném exekučním pahorku Golgotě. Rozhodující obrat v tisíce let trvajícím utkání adamů a ev proti Hadovi se blíží, situace na hřišti připravuje klíčovou přihrávku na nohy středního útočníka – a diváky je potřeba dostat na tribuny. Touto optikou je třeba vnímat silná vyjádření o rituálním vysypávání prachu z obuvi, násilí, rozkolech a citelně přítomnou atmosféru spěchu – jde o klíčovou a přitom časově i geograficky omezenou misi.

Těším se na vás příště!

Váš Trabant



Diskutujte nad tématem tohoto článku

Příspěvky diskuse

Diskuzní formulář s foto

Nahrát soubory ke stažení



Partneři a sponzoři

Slezská diakonie Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR A - FORUM CS Age Management o.s. eBRÁNA

© 2017, ŠEDESÁTKA, o.p.s. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑