Toulky Knihou XXIV. – O ZBRKLOSTI, ŠROUBECH A NÝTECH (Gen 27 a Mt 9,14-17)

Trabant 8. 3. 2015

PRVNÍ KNIHA MOJŽÍŠOVA (GENESIS): KAPITOLA 27 (STARÝ ZÁKON)

Přečtěte si, prosím, nejprve sami, uvedenou pasáž.

Pokud nemáte Bibli v knihovně, můžete použít on-line text na http://www.biblenet.cz/

Oč barvitější byl život Abrahama, než život jeho syna Izáka! O zestárlém Izákovi víme jen tolik, že jako mladík projevil odvážnou pokoru na hoře Morija, později zbytečně zmatkoval před abímelekem a rozvážně ustoupil ve sporech o studny – zatímco jeho otec Abraham na rozdíl od Izáka putoval, budoval, zachraňoval, bojoval s nepříteli i s vlastním strachem, nosil na srdci těžká břemena.

Předně: uvědomme si, že Abraham s Izákem a později i Jákob s Josefem představují modelové příklady různých způsobů víry prožívané jako důvěra, v rozdílných kulisách a okolnostech, v rozdílných povahách a osobnostech, víry/důvěry diametrálně rozdílné a přesto naprosto shodné, založené na stejných základech – i když z jedné vyraší dub a z druhé petrklíč – a obě byliny mají před Bohem stejnou hodnotu jako výraz důvěry. Ať se jmenujeme Abraham, Izák, Jákob, Josef nebo třeba Karel či Alena, ať z naší důvěry vůči Bohu vyroste růže nebo kaktus, blahovičník nebo osika, podstatná je důvěra, a ne jméno, důvěra, a ne okolnosti, důvěra a ne dojem, důvěra a ne výkon.

Zestárlý Izák chce podle tradice požehnat prvorozenému synovi. Jákob o požehnání celoživotně bytostně stojí, ač ví, že mu nepatří a výměna prvorozenství za jídlo byla jen dětinskou záležitostí. Jákobova matka Rebeka ví o touze svého syna a vidí rozdíl mezi ním a bratrem Ezauem. Rozhodne se synovi pomoci obejít tradici, obelstít zrakově handicapovaného otce. Jako kdysi Abram se Sárou v případě Hagar volí i Rebeka s Jákobem zbrklou lidskou cestu tam, kde jejich lidské oči nevidí přes trní a hloží všedních starostí budoucí Boží řešení, jisté a pevné, leč skryté. Stejně jako Abram a Sára, i Rebeka s Jákobem docházejí svého cíle – aby vzápětí okusili hořkost domnělého vítězství. Upřímným úsilím pomoci Božím pořádkům vnesli do svých životů fatální nepořádek, který je převrátil, rozvrátil a jehož úklid a náprava potrvá celá desetiletí. Jejich životy se rozejdou a nikdy již nebudou jako dříve.

Je důvěra čekající – Izákova - a je i důvěra horlivá - Jákobova. Hranice mezi nedůvěrou a horlivou důvěrou je velmi tenká, ostatně stejně tenká, jako hranice mezi čekající důvěrou a rezignací. My, lidé naštěstí vidíme jen výsledky, zatímco Bůh hledí k pohnutkám. Proto jsou Izák i Jákob příkladem víry. Izák příkladem trpělivé pokory již je, Jákob se své role s názvem „vítězná statečnost“ teprve zhostí. Ale o tom příště.

EVANGELIUM PODLE MATOUŠE, KAPITOLA 9, verše 14 - 17 (NOVÝ ZÁKON)

Přečtěte si, prosím, nejprve sami, uvedenou pasáž.

Novozákonní texty obvykle nemají souvislost se starozákonním textem příslušného dílu Toulek.

Otevíráme prostě vždy po jednom textu ze Starého a Nového zákona, jak jdou za sebou.

Pokud nemáte Bibli v knihovně, můžete použít on-line text na http://www.biblenet.cz/.

Narození Ježíše Krista vytvořilo historický předěl mezi starou a novou smlouvou, Starým a Novým zákonem, starou a novou zbožností, starými a novými tradicemi. Ježíš Kristus (abychom vyšli občas vstříc také technicky založeným čtenářům) nenašrouboval na starozákonní šroub novozákonní matici, ale rozklepal dřík starozákonního šroubu v novozákonní nýt – a tak nové již nelze šroubovat na staré, nové již lze jen přijmout. Měchy a a šaty ctící zásadu oko za oko, zub za zub, měchy a šaty dělící lidi na přátele a nepřátele, měchy a šaty svědčící o Bohu tím, že se odlišují od okolí vnějším projevem, nemohou být látány a zaplátovány novým materiálem nastavujícím druhou tvář, milujícím nepřátele, svědčícím o Bohu způsobem myšlení a vnitřními postoji. Novozákonní kristovství - křesťanství není roubováno na novozákonní židovství, ale vyrůstá na jeho kořenech jako svébytná nová rostlina – ve stejné půdě, ze stejného semene, ale přesto geneticky odlišná, s pozměněnou skladbou DNA.

Proto ani naše všelijak proděravělé životy nemohou být zalátány a zaplátovány novou situací křesťanské víry – důvěry, aniž dojde k vnitřnímu obratu o 360 stupňů, aniž prožijeme a prodýcháme zásadní rozhodnutí rozklepat dřík šroubu svého života s Boží pomocí na nýt – a nechat s důvěrou na Bohu minulost i budoucnost, abychom mohli společně s ním v důvěře prožívat přítomnost.

Nové víno do nových měchů!

Těším se na vás příště!
Váš Trabant

Diskutujte nad tématem tohoto článku

Příspěvky diskuse

Diskuzní formulář s foto

Nahrát soubory ke stažení



Partneři a sponzoři

Slezská diakonie Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR A - FORUM CS Age Management o.s. eBRÁNA

© 2017, ŠEDESÁTKA, o.p.s. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑