Toulky Knihou XXI. – O SVAZCÍCH, PLOTECH A REVIZÍCH (Gen 24 a Mt 8,28-34)

Trabant 16. 2. 2015

PRVNÍ KNIHA MOJŽÍŠOVA (GENESIS): KAPITOLA 24 (STARÝ ZÁKON)

Přečtěte si, prosím, nejprve sami, uvedenou pasáž.

Pokud nemáte Bibli v knihovně, můžete použít on-line text na http://www.biblenet.cz/

Příběh výběru ženy pro Abrahamova syna Izáka nás, moderní čtenáře, zarazí. Izákovu manželku jede Abrahamův služebník nalézt do „aramejského Dvojříčí“, do země mezi Eufratem a Tigridem, země, v níž kdysi Abraham žil ve městě Ur, země stovky kilometrů vzdálené.
Izák se narodil v zemi, do níž jeho otec odešel na Boží zavolání.

Abraham si na sklonku života uvědomuje, jak mnoho získal odchodem z domova, jak mnoho nalezl na cestě, po níž putoval se zprvu neznámým Bohem. Poté, co zemřela Sára a poté, co zemře Abraham, jediným nástupcem, hlavou nově vytvořeného společenství, buňky Hospodinových vyznavačů na kanaánské vysočině plné jinak věřících sousedů, se stane Izák. Zestárlý Abraham ví, jak těžké je uchovat důvěru vůči Bohu v prostředí, které čerpá z jiných jistot, jak snadné je utéci k vlastním kombinacím a k božstvům, které jsou „po ruce“. Proto se rozhodne nalézt Izákovi nevěstu způsobem, který připomíná jeho vlastní dávný odchod z Ur. Přiměje svého služebníka podstoupit obtížný podnik a věří, že se nevrátí s prázdnou z tak šílené mise, že Bůh vezme do svých rukou Izákovy budoucí záležitosti a vybere mu vhodnou ženu.

Rebeka stojí v situaci někdejšího Abrama a stejně jako on na Boží zavolání vychází z domova do neznámé země. Nepravděpodobný podnik se zdaří.

Ve 21. století patrně nebudeme posílat své zaměstnance pro budoucích ženy svých synů do exotických destinací. Přesto by i nám mělo stát za úvahu, s kým spojujeme své životy. Uvážlivost při výběru životního partnera by neměla být lacino směňována za „mezilidskou chemii“ nebo budování rodinných „miniimpérií“. V kultuře, kde manželství dodnes představuje celoživotní závazek, by naše středoevropská lehkomyslnost při uzavírání životních partnerských svazků a z ní plynoucí vysoká rozvodovost, byla právem předmětem údivu. Život žitý od kolébky ke hrobu jistě lze vystavět na pocitech, hédonismu, uspokojování potřeb. Život vnímaný jako součást štafety, život, v němž hrob nemá poslední slovo, bychom měli budovat zodpovědně, vděčně – byť možná s vyššími citovými náklady. Lehko se to prý mluví na kanaánské vysočině – v dnešní Praze, Plzni, Větrném Jeníkově jsou problémy komplexnější, hlubší, obtížnější? Možná jsou radikálně jiné jen ty kulisy.

EVANGELIUM PODLE MATOUŠE, KAPITOLA 8, verše 28 - 34 (NOVÝ ZÁKON)

Přečtěte si, prosím, nejprve sami, uvedenou pasáž.

Novozákonní texty obvykle nemají souvislost se starozákonním textem příslušného dílu Toulek.

Otevíráme prostě vždy po jednom textu ze Starého a Nového zákona, jak jdou za sebou.

Pokud nemáte Bibli v knihovně, můžete použít on-line text na http://www.biblenet.cz/.

Gadarenská krajina je okolím města Gadar, obydleným nežidovským obyvatelstvem. Přeplavením na druhou stranu, na gadarenský břeh, dává Ježíš znovu najevo nadnárodní rozměr svého mesiášství. Mezi tamními pohany žijí dva posedlí – a právě ty přichází Ježíš uzdravit. Bolest a nemoc nechodí v národním kroji, je univerzální, všelidská. Naše chlívečky, škatulky a šuplíčky, hradby a zdi, ploty a plůtky nás nezbaví společných atributů lidství, postaví nás do relativní izolace před jinak mluvícími či jinak smýšlejícími, roztřídí nás podle barev a hloubky peněženek, ale nevymažou naše vzájemné bratrství a sesterství ve společném lidském údělu. Ježíš není mesiášem jednoho chléva či jedné ohrady, ale mesiášem společným, mým, tvým, jeho. Nerozlišuje bolest Žida a nežida, křesťana a nekřesťana, uzdravuje a napravuje tu i onde.

Na žádost lidu města Gadar Ježíš odejde. Na miskách vah převážil obchod s vepřovým.

Co si z tohoto krátkého příběhu odnést do 21. století? Je dobré občas zrevidovat, co klademe na misky vah svého rozhodování.

Těším se na vás příště!

Váš Trabant

Diskutujte nad tématem tohoto článku

Příspěvky diskuse

Diskuzní formulář s foto

Nahrát soubory ke stažení



Partneři a sponzoři

Slezská diakonie Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR A - FORUM CS Age Management o.s. eBRÁNA

© 2017, ŠEDESÁTKA, o.p.s. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑