Toulky Knihou XVI. – O NADSÁZCE, NEDŮVĚŘE A DVOU CESTÁCH (Gen 19 a Mt 7,13-14)

Trabant 13. 1. 2015

PRVNÍ KNIHA MOJŽÍŠOVA (GENESIS): KAPITOLA 19 (STARÝ ZÁKON)

Přečtěte si, prosím, nejprve sami, uvedenou pasáž.

Pokud nemáte Bibli v knihovně, můžete použít on-line text na http://www.biblenet.cz/

Boží poslové přicházejí do Sodomy. Stávají se hosty Abrahamova synovce Lota. Srotí se dav a žádá po Lotovi, aby jim hosty vydal – aby je „poznali“, tedy „k sexuálním praktikám“. Lot nabízí místo hostů vlastní dcery, dav však dále žádá hosty, nakonec Boží poslové raní dav slepotou.

Co si s textem počít? Skutečně byli obyvatelé Sodomy tak masově propadlí „sodomii“? Skutečně byli hosté tak přitažliví a Sodomané tak organizovaní? Skutečně by Lot namísto hostů nabízel k drsnému obveselení bezuzdné skupiny mužů vlastní dcery, panny?

Rozhodně platí: Mezi námi a textem leží minimálně nějakých patnáct staletí (opravdu textem, ne samotným příběhem, který je zřejmě ještě staršího data). Nevíme o jak velkou hyperbolu, nadsázku, použitou za účelem vystižení podstaty problému jde. Každopádně, stejně jako mnohde jinde, nejde o reportáž z místa události, ale o ilustraci, která umožňuje udělat si obrázek o závažnosti doby a místa na několika málo řádcích.

Před zničením Sodomy vyvádí Bůh Lota a jeho rodinu a vyčkává s devastací města a jeho okolí tak dlouho, než se Lot bezpečně ukryje v Sóar. Můžeme si být jisti: i když se v Sodomě nenašlo deset spravedlivých, kteří by ji zachránili, ti čtyři sodomští spravedliví přesto nezahynuli v sodomském ohni, Bůh o nich věděl – a nezapomněl. Čtyři postavy vidíme odcházet ze Sodomy a jen tři vcházejí do Sóar. Smrt Lotovy ženy je výrazem ničivosti zkázy – není trestem za zvědavost, spíše důsledkem neopatrnosti a nedůvěry.

Z příběhu Lotových dcer čteme stejnou zoufalou snahu pomoci si bez Boha jako z příběhu Abrama a Sárajiny služky Hagar. Opět zde hraje roli potřeba potomstva a nedůvěra, že Bůh se postará i tam, kde člověk řešení nevidí.

EVANGELIUM PODLE MATOUŠE, KAPITOLA 7, verše 13 - 14 (NOVÝ ZÁKON)

Přečtěte si, prosím, nejprve sami, uvedenou pasáž.

Novozákonní texty obvykle nemají souvislost se starozákonním textem příslušného dílu Toulek.

Otevíráme prostě vždy po jednom textu ze Starého a Nového zákona, jak jdou za sebou.

Pokud nemáte Bibli v knihovně, můžete použít on-line text na http://www.biblenet.cz/.

Výrok o dvou cestách bývá vděčným námětem ilustrátorů náboženských výchovných příruček. Potíž je v tom, že možná mají jinou představu o tom, co je vlastně ta široká a úzká cesta, co je charakterizuje. Často se zjednodušuje: široká je cesta hříchu, úzká je cesta spravedlnosti. Je to ovšem samozřejmě klišé. Věci jsou málokdy tak snadně černobílé - a s pojmy „hřích“ a „spravedlnost“ neradno nakládat lehkomyslně.

V naší procházce po páté, šesté a sedmé kapitole Matoušova evangelia, které tvoří relativně kompaktní celek, se dostáváme k závěru – a jen z tohoto závěru lze správně uchopit předchozí texty.
Dnešní dvouverší je první částí tohoto závěru, první ilustrací z trojice: dvě cesty, strom a ovoce, dva stavitelé. Ve světle tohoto závěru lze táhnout hranici mezi úzkou a širokou cestou. Úzká cesta je životní styl a životní postoj důvěry vůči Bohu, jak byl popsán v páté, šesté a sedmé kapitole Matoušova evangelia. Široká cesta je všechno ostatní. Je to tvrdé vyjádření. Ne náhodou je ve výrazu „úzká“ v původním řeckém sepsání užit pojem založený na slovese „tchlibó“, poukazující k úzkosti až stísněné, ke geometrické úzkosti, která skutečně vzbuzuje psychologickou úzkost.

Důvěra vůči Bohu, projevovaná v našem každodenním konání, každodenních vztazích, každodenních starostech je – i přes údolí roztěkanosti, rozkolísanosti a omylů, kterými procházíme (ostatně stejně, jako jimi procházeli všichni před námi a budou procházet všichni po nás, i ti, o kterých dnes čteme jako o příkladech víry) úzkou cestou, která vede k životu. Cestou, na které nechybí tíseň, ale zároveň cestou, která dává životu smysl.

Těším se na vás příště!

Váš Trabant

Diskutujte nad tématem tohoto článku

Příspěvky diskuse

Diskuzní formulář s foto

Nahrát soubory ke stažení



Partneři a sponzoři

Slezská diakonie Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR A - FORUM CS Age Management o.s. eBRÁNA

© 2017, ŠEDESÁTKA, o.p.s. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑