Mlsné děti a přející babičky

spravce 12. 6. 2015

Mílovými kroky se blíží letní prázdniny. Rodiny tráví čas na dovolené, děti na táborech a velká část z nich také u babiček a dědečků. Takový pobyt si užijí všichni. Prarodiče, zvláště ti zdaleka, se těší na čas strávený s vnoučaty. Děti se radují, že mají konečně volnější režim a spokojení jsou i rodiče, kteří mají pro sebe najednou mnohem víc času.

Vypadá to úplně ideálně, ale… Stává se, že se z dětí, které doma jí všechno, co se jim dá na talíř, stanou v péči babiček a dědečků mlsalové. Klidně zapomenou na jablíčka, jahody, papriky či okurky a s chutí se vrhnou na sladké limonády, lízátka a bonbony.

Co s tím? Existují cukrovinky, které můžeme dát dětem, a přitom neohrožovat jejich zdraví?

Podívejte se, jak to u nás vypadá z pohledu statistiky. Na konci článku vás čeká i malá nápověda, co můžete svým dětem a vnoučatům nabídnout, nechat je zamlsat, ale přitom neškodit jejich zdraví.

Počet dětí s nadváhou narůstá
Česká republika patří k zemím se vzrůstajícím počtem dětí s nadváhou a obezitou. Podle údajů Světové zdravotnické organizace (WHO) má nadváhu nebo obezitu 13 % českých dětí mez 6 a 10 lety. Ve věku 11-15 let jimi trpí dokonce každý pátý chlapec. U nejmladších dětí do pěti let je to 5,5 %. Otázka dětské nadváhy je důležitá také proto, že návyky vytvořené v dětství si s sebou většinou neseme i do dospělosti. Podle statistik to jsou až 2/3 dětí, které si sklony k nadváze zachovávají až do dospělého věku.

Zakázané sladké nejvíc chutná
V souvislosti s prevencí zdravotních rizik se mluví jednak o úrovni a výživových hodnotách stravování dětí ve školních jídelnách, jednak o kvalitě domácí stravy. Velký vliv má také životní styl rodičů, který děti napodobují a přejímají jako vzor. Základní rada o zdravém stravování dětí se skládá ze tří bodů: pravidelné menší porce 5x až 6x denně, kaloricky vyvážená strava se správným poměrem cukrů, tuků a bílkovin, a dostatek aktivního pohybu.
Přísný zákaz některých potravin obvykle nepomůže. Naopak může mít kontraproduktivní efekt: dítě je bude o to více vyžadovat. Zakázané ovoce totiž nejlépe chutná - a u sladkostí to platí dvojnásob. Zkuste tedy raději věnovat pozornost tomu, co konkrétně dítěti nabízíte, sladkosti zařadit jako slavnostní příležitost, nikoliv pravidelnou součást jídelníčku a dbát na kvalitu. Nejde o to vytvořit pro dítě dietu, ale naučit jej zdravě jíst a rozlišovat mezi přiměřeným a nadbytečným množstvím.

Kvalita a přiměřené množství
Jako u všeho i u sladkostí platí všeho s mírou. Pokud děti nadměrně konzumují potraviny bohaté na jednoduché sacharidy a nevyvažují to dostatečným pohybem, nadbytečné sacharidy se proměňují v tuky a ukládají se v těle. Dalšími sledovanými ingrediencemi jsou živočišné a rostlinné tuky nebo sůl. Energeticky bohaté potraviny by neměly být v nadbytku, konkrétní podíl se liší podle věku dětí. Podrobné informace naleznete například na http://vyzivadeti.cz/ nebo http://sdetmiprotiobezite.cz/.

Pozor dejte především u sladkých nápojů, k omylu ale může překvapivě dojít i u müsli tyčinek, které mohou být přislazované. Naopak vhodnou sladkostí jsou oříšky, slunečnicová semínka, sušené ovoce, nebo nepřislazované müsli a kvalitní čokoláda. „Doporučila bych, aby lidé nenakupovali výrobky označené jako čokoládová nebo kakaová pochoutka nebo výrobky s příchutí čokolády. Důležité je sledovat, aby bylo použito jen kakaové máslo a žádné rostlinné tuky, přestože jsou legislativně do 5 % povoleny. Jsou ve výrobcích pro děti absolutně zbytečné“, uvedla Ing. Eva Slavíková, která odpovídá za kvalitu v čokoládovně Carla.

Pokud budete o prázdninách kupovat sladké, zkuste vzít v úvahu nejen lákavý obal, ale také výživové hodnoty. A hlavně zůstaňte u přiměřeného množství. Děti budou určitě mít radost, i když je nezasypete horami cukrátek.

Tak co, už víte, co nabídnete svým dětem a vnoučatům o prázdninách?
 

Diskutujte nad tématem tohoto článku

Příspěvky diskuse

Diskuzní formulář s foto

Nahrát soubory ke stažení



Partneři a sponzoři

Slezská diakonie Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR A - FORUM CS Age Management o.s. eBRÁNA

© 2017, ŠEDESÁTKA, o.p.s. – všechna práva vyhrazena

Prohlášení o přístupnosti | Podmínky užití | Ochrana osobních údajů | Mapa stránek

Webové stránky vytvořila eBRÁNA s.r.o. | Vytvořeno na CMS WebArchitect | SEO a internetový marketing

Nahoru ↑